fbpx
בחרו עמוד

מאת: אסף קופפר

החלטת סין לעודד את השימוש בשבבים מקומיים ולהפחית את התלות בשבבי אנבידיה (NVDA) מייצרת גלים ברחבי שוק השבבים העולמי. המהלך החדש, שמכוון להגביר את העצמאות הטכנולוגית של סין ולחזק את חברות השבבים המקומיות כמו קמבריקון (688256.SS) והוואווי (Huawei), משקף שינוי משמעותי במערך הכוחות בתעשיית השבבים ומעלה שאלות לגבי עתידה של אנבידיה בשוק הסיני. כעת, נבחן לעומק את המניעים מאחורי המהלך, ההשפעות הכלכליות, והחברות שעשויות להרוויח ממנו, לצד מה שזה אומר לשוק הגלובלי ולמשקיעים בתחום השבבים.

אחד המניעים המרכזיים למהלך הסיני הוא התגובה הישירה לסנקציות שהוטלו על ידי ארה"ב, במטרה להגביל את השימוש בשבבים מתקדמים לצרכי בינה מלאכותית בסין. הסנקציות, שהוכרזו בשנת 2022 תחת ממשל ביידן, נועדו להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב מפני חשש שהשבבים ישמשו לצרכים צבאיים או אסטרטגיים בסין. מגבלות אלו הקשו על סין לייבא את שבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שבמשך שנים היוו מרכיב חשוב בתשתית הבינה המלאכותית שלה. כתוצאה מכך, ממשלת סין פועלת כעת לקידום ייצור מקומי במטרה להפחית את התלות שלה בטכנולוגיות אמריקאיות.

השוק הסיני, שהיה מרכזי עבור אנבידיה, נפגע כתוצאה מהמגבלות הללו, כאשר מכירות החברה בסין, הכוללות גם את הונג קונג, היוו 11% מכלל המכירות הגלובליות שלה במחצית הראשונה של שנת הכספים 2025, המוערכות בכ-6.2 מיליארד דולר. לאור המדיניות החדשה, המשך הפעילות של אנבידיה בסין הופך לפחות בטוח, דבר המעלה חששות בקרב משקיעי החברה. מניות אנבידיה צנחו ב-2.7% לאחר הדיווחים על המדיניות החדשה, מה שמעיד על הדאגה מההשלכות העתידיות על מכירותיה בשוק הסיני.

עם זאת, ישנם אנליסטים שמעריכים שאנבידיה תוכל לפצות על הירידה במכירות בסין דרך גידול בביקוש לשבבים שלה בשווקים אחרים, במיוחד בארצות הברית ובאירופה, שם תחום הבינה המלאכותית ממשיך לצמוח בקצב מרשים. בעקבות עלייה בביקוש
לשבבים לצרכי בינה מלאכותית, חברות טכנולוגיה רבות כמו מיקרוסופט (MSFT) גילו עניין בהגדלת ההשקעות שלהן בתחום זה, מה שיכול לתמוך באנבידיה בעתיד הקרוב.

 

מיקרוסופט משקיעה בשנים האחרנות הון עתק בבניית תשתית מחשוב ענן לתמיכה ביישומי AI

במקביל, החברות הסיניות המתחרות עשויות ליהנות מהמהלך החדש. קמבריקון והוואווי הן שתיים מהחברות המרכזיות שצפויות להרוויח מהתמיכה הממשלתית. קמבריקון, המפתחת שבבים ייעודיים לבינה מלאכותית, רשמה עלייה חדה של 20% בערך המניה שלה לאחר ההודעה. גם הוואווי, הידועה בעיקר בתחום התקשורת, משקיעה בפיתוח שבבי בינה מלאכותית משלה, עם התמקדות מיוחדת בשבבים כמו Ascend 910C, שמטרתו להתחרות בשבבי הדור הנוכחי של אנבידיה.

מעבר לכך, חברות נוספות כמו בייטדאנס, המפעילה את פלטפורמת TikTok, מתכננות להשתמש בשבבים מקומיים שפותחו על ידי הוואווי לצורך פיתוח מודלים חדשים של בינה מלאכותית, מה שיכול להוביל לצמיחה מהירה בשוק הסיני ולחזק את מעמדן של חברות מקומיות. בניגוד לשבבי אנבידיה שהוגבלו ביכולתם להימכר בסין בשל הסנקציות, החברות הסיניות מציעות אלטרנטיבות מקומיות שנמצאות מחוץ להישג ידם של ההגבלות האמריקאיות.

בנוסף לכך, המהלך הסיני נועד לחזק את תעשיית השבבים המקומית ומעלה גם את השאלה לגבי עתיד השוק הגלובלי והאפשרות לתחרות מוגברת. חברות כמו אינטל (INTC), ברודקום (AVGO), ואיי.אם.די (AMD) פועלות גם הן בתחום שבבי הבינה המלאכותית וצפויות לחוות לחצים תחרותיים מצד חברות השבבים הסיניות. עם זאת, בטווח הקצר, הירידה במכירות אנבידיה בסין עשויה ליצור הזדמנויות לחברות אמריקאיות אחרות לתפוס את מקומה בשוק הבינלאומי.

סיליקון וופר עליו מודפסים השבבים בתהליך הייצור

המהלך של סין משקף את השאיפה שלה להשיג עצמאות טכנולוגית ולהפוך לשחקן מוביל בשוק השבבים העולמי. בעוד שממשלת סין שואפת לקדם את השבבים המקומיים ולצמצם את התלות בטכנולוגיות מערביות, ארה"ב תצטרך להתמודד עם אתגר זה באמצעות הגבלות נוספות על ייצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין או באמצעות חיזוק התמיכה בחברות טכנולוגיה אמריקאיות כמו אנבידיה.

לא רק החברות הסיניות מרוויחות מהמהלך, אלא גם תחומים נוספים כמו אנרגיה וייצור מתקנים חדשים לשבבים. סין השקיעה סכומים אדירים בהקמת תשתיות חדשות עבור ייצור שבבים, עם תמיכה ממשלתית של מאות מיליארדי דולרים. תשתיות אלו כוללות הקמה של מפעלים ייעודיים, מתקני מחקר ופיתוח, ותמיכה בחדשנות טכנולוגית. סין מחפשת לשפר את יכולות הייצור שלה בתחומים אלו ולצמצם את התלות בטכנולוגיות מערביות.

בטווח הארוך, המשמעות של המהלך הסיני עשויה להיות מרחיקת לכת. אם סין תצליח לפתח שבבים מתקדמים שיתחרו באנבידיה, הדבר עלול לשנות את מאזן הכוחות בשוק הגלובלי. חברות מערביות יצטרכו להיערך לתחרות מצד סין ולשקול אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם הסיטואציה החדשה.

מקורות:
ברונס

*הכותב משמש כעובד בחברת אינטראקטיב שירותי בורסה
בע”מ (להלן: “החברה”). כל האמור והמוצג בכתבה זו ניתן באופן כללי בלבד ואינו מהווה
ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או המלצה כלשהי למסחר בשוק ההון המתחשבים בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או נכסים
פיננסים מכל סוג, מדדים וכיו”ב. כמו כן, המידע המוצג בכתבה לעיל אינו מהווה תמריץ
ו/או המלצה ו/או ייעוץ לפעול בדרך כלשהי בשוק ההון. על כן, אין לפרש דבר באמור
בכתבה כהמלצה או ייעוץ לביצוע רכישה או מכירה של כל נייר ערך או נכס פיננסי המוצג
בה. הנתונים המוצגים בכתבה אינם מהווים ערובה או מדד כלשהו לתוצאות ותשואות
עתידיות. הניתוח שבוצע לעיל הינו רק על בסיס מידע פומבי ציבורי וללא שיח עם החברות
המוזכרות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פעילות בשוק ההון דורשת ידע, הבנת סיכונים ומיומנות.
כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב מחזיק בחלק מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המוזכרים
לעיל.

.

80.79.6.161
דילוג לתוכן